Oh neijn, daar ook al Albert Heijn

0

Vorige week stampte Albert Heijn zijn eerste winkel in België uit de grond. Doelwit: Brasschaat, één van de oranje enclaves in de grensstreek. Door de sympathieke zelfspot bij de AH-campagne met de blauw-witte caravan hebben deze gewiekste koopmannen – naar goed Nederlands gebruik – best wat aandacht weten te trekken bij de lancering van hun eerste supermarkt.

Foto Albert Heijn

Foto Albert Heijn

Geleidelijk aan willen ze de Belgische markt veroveren. Dus voor we het goed en wel beseffen, doen we met zijn allen mee aan dolle hamsterweken, eten we ‘wolkentoetjes’ en zetten we op 21 juli onze tanden in zwart-geel-rode tompoezen.

Met bovengemiddelde zelfzekerheid daagt de supermarktketen de Belgische burgers uit met hun ‘smaakgarantie: niet tevreden, geld terug’. Ze weten natuurlijk donders goed dat – in tegenstelling tot Nederlanders – geen enkele Belg durft te gaan klagen om geld terug te claimen. Een Belg mort, gooit de miskoop zwijgend in de prullenbak en graait rijkelijk in zijn koelkast naar dubbel zoveel etenswaar ter compensatie. Geen haar op zijn hoofd die eraan denkt te gaan klagen tegen zo’n mondige Nederlander. Want iedere Belg weet: daar is geen beginnen aan.

De smaak van Nederlandse producten is beslist anders dan deze van de Vlaamse tegenhangers. Zo is de Nederlandse mayonaise veel zoeter, de koffie minder bitter en worden spruitjes er geteeld in een mildere variant. Dat het Nederlandse brood nooit kan aanslaan in België, weet Albert Heijn. In de Brasschaatse Appie wordt daarom Belgisch brood verkocht. Heineken is er wel, al wordt het door Belgen vaak schertsend afgedaan als afwaswater. De AH in Brasschaat is zonder meer een opgewaardeerde variant van de Nederlandse AH: de winkel heeft acht meter met schappen vol chocola en acht meter met houdbare melk. De verse melk past er in een rek van een halve meter. Ze weten: Belgen drinken houdbare melk. Of het Belgische culinaire wensenpatroon zal aansluiten op de vaak typische rechttoe-rechtaan-producten die AH in zijn assortiment heeft, is de vraag. Om menig Belg van de hongersnood te redden zullen de calvinistische eenpersoonsporties wellicht moeten worden herzien en de filet américain (de préparé) moeten worden ontdaan van zijn fluorescerende oranje kleur.

Albert Heijn maakt zich alvast niet druk om de smaakverschillen en pakt uit met zijn ‘Hollandse prijzen’. Wie wel eens zijn boodschappen in België en Nederland doet, komt tot de vaststelling dat sommige producten in Nederland vaak 10 á 15 procent goedkoper zijn dan in België. Al hebben de Nederlanders de naam om iedere eurocent in tweeën te bijten, als het op lage prijzen en kortingen aankomt, kent de Vlaming zijn gelijke niet. Vlamingen staan bekend om het massaal uitknippen van bonnetjes uit allerlei folders en gazetjes. Als Albert Heijn-klant kunt u uw schaar rustig ter zijde schuiven en voortaan ongecompliceerd met uw bonuskaart kortingen scoren.

Opmerkelijk is dat het assortiment van AH de Nederlandse etikettering behoudt. Bij elke hap AH-voer slikken we een beetje Hollands in. Om de Belg in zijn speurtocht in het Nederlandse AH-gamma bij te staan, is het assortiment vertaald op de webpagina “AH voor beginners“.

Foto Albert Heijn

Foto Albert Heijn

Handig. Zo leren de Belgen dat ze taugé moeten zoeken als ze sojascheuten wensen te kopen en dat verse kaas bij de Appie kwark heet.

Een ware AH-erlebnis!

Share.

Leave A Reply